My world, My view, My Story

Friday 13 May 2011

Setakat mana nak bagi khidmat percuma?


Salam guys...

Hari ni topik aku, khidmat percuma... mesti korang ada mengalami situasi ni kan? tak faham? apa benda aku cakap? aku merapu? hehehehe, ok2, aku terangkan... Pernahkah korang sukarela nak buat sesuatu kerja dengan niat nak membantu secara ikhlas tetapi akhirnya kerja itu terus melekat dengan korang sampai bila2? penah tak? tak faham lagi? apuuu...... nak kena bagi contohla ni....

ok2... katakan di tempat kerja korang ni pekerja tak ramai. Pastu ada mesin fotostat... salunya tugas2 fotostat ni office boy yang buat, betul tak? tapi ofis korang takdak office boy... dipendekkan cerita pada suatu hari, ofis korang mengalami kesibukkan yang amat sgt, byk benda nak buat dan byk dokumen dan fotostat tapi takdak org nak buat coz masing2 sibuk. So, atas dasr ingin membantu dan dasr kerjasama, korang volunteer la nak fotostat dokumen2 tu... sekali tu jer korang nak volunteer.. tapi alih2 sejak dari hari itu, asal ada benda nak fotostat jer, pas kat korang... asyik2 korang jer yang dsuh fotostat.. dahla tu, bagi khidmat free ja.. dibayar pun tidak... haaa, faham kan? so camana pendapat korang?

Aku pun mengalami situasi yang sama, aku ni adala sikit (diulangi, SIKIT) kebolehan dalam ambik gambar, kamera pun aku ada... so mula2 tu diorang minta tolong aku amik gambar sesuatu untuk tujuan nak buat promo... aku tolongla secara ikhlas setakat nak membantu... bayaran pun aku tak mintak.. tp memang mistake la... lepas tu ,asyik aku jer yg kena... mula2 dulu dalam ayat tu ada gak terselit perkataan "tolong" bilan nak aku amik gambar.. sekarang perkataan tu dah ilang... "eh, nanti kamu amik gambar ni". "esok bawk kamera kamu, amik gambar tu"... aku bukan la nak mengungkit, aku nak buat secara sukarela n free of charge tetapi yang aku tak berapa nak puas hati, kenapa segolongan puak tu plak bila dminta buat kerja, asyik nak mintak bayar je.. sikit2 mintak bayar, kalau tak bayar, xnak buat kerja... hmmmmmm... haruska aku mintak bayar jugak?

Apa reason aku nak mintak bayar? nak caj aku nyer intellectual fee? nak caj kreativiti aku? amik gambar free camtu jer, kan? tapi shuttercount kamera aku makin hari makin bertambah, sampai masa nanti nak kena servis, perlu duit tu.... huhuhuhu... harus ka aku jadi selfish mcm sesetgh org tu dan mintak bayaran bagi setiap kerja yang aku buat? kang mereka kata aku calculative... tp org kata, nice guys are usually losers... org yg jahat, tamak, pentingkan diri la selalu nya dpt jadi kaya n hidup senang... so wat say u guys?

Aku harap kalau mereka yang berkenaan terbaca luahan hati aku ni, korang tolongla fikir dengan hati yang terbuka, jangan terus nak marah... Aku bukan nak demand, aku cuma nak meluahkan isi hati aku ni bila melihat ketidakadilan semakin berleluasa... aku harap mereka faham....


Take Care...

3 comments:

  1. Ko cakap je..
    "kat dahi aku ada tulis fotografer free untuk resort ke?"
    Minta la bayaran...
    Kita beli kamera untuk hobi..bukan keje cam pro fotografer...aku pn dh slow amik gmbr utk skool aku nih..amik yg penting je ni sbb shutter count aku dh melambung tinggi..huhuhuh...nk beli baru plak aaa...khas utk hobi...

    ReplyDelete
  2. betul tu bro... bukan taknak buat keja tu... aku nak buat, sbg staff yg dedikasi la.. tp aku harap kerja aku tu dihargai.. kalau pun tak nak hargai dlm bentuk bagi upah, hargaila dalam bentuk perkataan, bila nak aku amik gambar, mintakla dgn perkataan yg sedap didgr... pas aku amik gambar tu, at least cakapla terima kasih, ye tak?

    ReplyDelete
  3. bro..same story with me..akou pnh mengalami pnglman ngeri yen sblum msuk 10D gei..mmg menyakitkan hati..the real same story alu..huhu

    ReplyDelete