My world, My view, My Story

Tuesday 3 May 2011

Aku Suka Amik Gambar...

Salam Guys...

Nak kongsi cerita sket pasal hobi nih... hobi ni ada macam2... ada org suka melalak, ada org suka bawak moto, kalau yg loaded sket tu suka travelling, hmmm shopping pun hobi gak kan... hehehe. especially ladies... hehehe.. skang ni ada hobi baru, fotografi... skang ramai betul yang minat fotografi, kalau gi mana2, ada jer nampak guys yang gantung dslr kat leher, gals pun ramai gak... hehehe... dulu org gantung hp kat leher, skang gantung dslr plak... budak kecik pun ada....

aku rasa semua ni disbbkan beberapa faktorlah... pertamanya, faktor digital... hehehe.. dulu, mana ada digital... semua kena pakai kodak... tu yang org byk tak minat... mana nak beli kodak lagi, mana nak cuci gambar lagi.. skang senang jer... Digital beb... tak main ah kodak2 ni... pakai memory card... gambar leh amik ribu2 plak tu... mana yg tak suka leh delete on the spot.... hehehehe... pastu tu tak payah cuci, leh simpan dalam laptop... keduanya, rega DSLR skang dah murah... baik sony, baik canon or baik nikon... entry level nyer dslr skang kurang dari 2k... kalau hp rega riban2 leh beli, apatah lagi dslr kan? skang dslr bersama laptop n hp merupakan antara aksesori wajib yg kena ada... kalau tak ada, gatai2 rasa punggung tgk member yang ada... hahahaha...

Aku pun sama.... hehehe.... aku dpkenalkan dgn dunia fotografi ni oleh adik aku... dia bagi pegang dslr dia, melekat terus wa cakap lu... hehehe.... apa lagi, pastu mula la makan tak kenyang, tido tak lena... kalau tgk tv  kuar iklan dslr, mula la kena sawan.. kekeke... org rumah pun geleng kepala... akhirnya last year aku berjaya mendapatkan dslr ku yg pertama Canon 500D... tu dia... gi mana2 usung kamera... gi pasar beli sayur pun bawak kamera... kekekeke..... semua benda nak digambar, orang, kenderaan, rumput, semut, tikus, bangunan, mcm2lah.. tapi yang selalu jadi model aku tak lain tak bukan isteri dan anak... hehehe.... best gak ada dslr ni, ada jer moment yang best, amik gambar terus.... skang Canon aku dah takda dah... aku dah jual.. aku pakai sony a350 plak... beli dari member... hehehe.. dia bagi offer yg menarik, susah nak tolak wei....

aku ni takla teror sgt... kdg2 tu kelam kabut gak masa amik gambar... tp kawan2 byk tolong aku... nasib baik ada mereka... byk ilmu yg aku dpt dari diorang ni... kalau tak da diorang, sampai skang aku tak tahu apa tu ISO, apa tu Shutter speed, apa tu apperture.. ntah2 sampai skang aku amik pic pakai AUTO mode... hehehehe..... makasih kawan2.... baik sungguh hati korang..... best2... (kalau ada job tu, ingat2la kat aku... hihihihihi......

oklah...... until next time.... salam guysss....

antara pic2 hasil tanganku :)
Main2 strobe di waktu petang

Mama & Amanda

Amanda's toy

Iqma

haha, reflection

50 mm


4 comments:

  1. NIce entry....klau selit gambar tu tengah2 text lagi best... :) lagi seronok nak baca..

    ReplyDelete
  2. oh.. mcm tu ka? ok2 ..... hehehe....

    ReplyDelete
  3. leh la flow blog sya sekali ;)

    ReplyDelete